Faturalarda Yeni Dönem Başlıyor! Sınırı Aşanlara Yüksek Ücret Geliyor

Faturalarda Yeni Dönem Başlıyor! Sınırı Aşanlara Yüksek Ücret Geliyor

Doğalgazda yeni dönem resmen başladı. 4 Nisan itibarıyla uygulamaya giren kademeli tarife, Mayıs faturalarına yansıyor. Belirlenen tüketim sınırını aşan aboneler, tüm tüketimlerini yüksek tarifeden ödeyecek. İşte illere göre limitler ve örnek fatura hesabı…

Türkiye’de doğalgaz faturalarında önemli bir değişiklik yürürlüğe girdi. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı tarafından hayata geçirilen kademeli faturalandırma sistemi, Mayıs ayı itibarıyla abonelerin faturalarına yansımaya başladı.

Yeni sistemle birlikte, elektrik tarifesine benzer şekilde doğalgazda da Kademe-1 ve Kademe-2 olmak üzere iki farklı fiyatlandırma uygulanacak. Belirlenen tüketim sınırının aşılması durumunda ise kritik bir detay devreye giriyor: Sadece aşan kısım değil, toplam tüketimin tamamı yüksek tarifeden hesaplanıyor.

Kademeli doğalgaz tarifesi nedir?

Yeni sistemde tüketim miktarına göre iki ayrı fiyat uygulanıyor:

Kademe TürüFiyat (TL/m³)
Kademe-1 (Normal Tüketim)16.23 TL
Kademe-2 (Limit Üstü)26.13 TL
Şehit Yakınları ve Gaziler5.31 TL

Bu fiyatlara vergi ve sistem kullanım bedeli dahil hesaplama yapılıyor.

Limit aşılırsa ne olur?

Kademeli sistemin en kritik noktası burada ortaya çıkıyor. Eğer belirlenen limit aşılırsa:

  • Sadece fazla tüketim değil
  • Toplam tüketim Kademe-2 fiyatından hesaplanır

Örnek fatura hesaplaması

  • İstanbul’da limit: 119.96 m³
  • Limit altı tüketim: yaklaşık 3.099 TL
  • Limit üstü tüketim: yaklaşık 5.043 TL

Yani birkaç metreküplük fark bile faturayı ciddi şekilde artırabiliyor.

İl il doğalgaz tüketim limitleri (Mayıs 2026)

Kademeli sistemde limitler illere göre değişiyor. İşte bazı şehirler için belirlenen ortalama sınırlar:

  • İstanbul: 119.96 m³
  • Ankara: 109.01 m³
  • Erzurum: 154.02 m³
  • İzmir: 66.10 m³
  • Antalya: 55.37 m³
  • Rize: 127.12 m³

Bu farklılık, illerin iklim koşullarına göre belirleniyor.

Kimler kademeli tarifeden muaf?

Yeni düzenlemede bazı gruplar sistem dışında tutuldu:

  • Şehit yakınları
  • Gaziler
  • İbadethaneler ve cemevleri
  • Kur’an kursları

Ayrıca ekmek üreticileri, yüksek tüketim yapsalar bile Kademe-1 tarifesinden yararlanmaya devam edecek.

Merkezi sistem kullananlar dikkat

Merkezi ısıtma sistemi bulunan binalarda hesaplama farklı yapılacak:

  • Toplam tüketim, daire sayısına bölünecek
  • Ortalamaya göre kademe belirlenecek

Bu durum, bir dairenin yüksek tüketiminin tüm binayı üst tarifeye taşıma riski oluşturmasına neden olabilir.

Tekrar düşük tarifeye dönmek mümkün mü?

Evet. Aboneler:

  • Bir sonraki ay tüketimi düşürürse
  • Limitin altına inerse

yeniden devlet destekli Kademe-1 tarifesine geçiş yapabilecek.

Sistem kimleri etkileyecek?

Yaklaşık 21.8 milyon abonenin 19 milyonu destekten yararlanmaya devam edecek. Ancak:

  • Yaklaşık 2.8 milyon yüksek tüketimli abone
  • Özellikle büyük ve müstakil konutlar

bu sistemden daha fazla etkilenecek.

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.